
RAMURA DE VÂRSTĂ EXPLORATORI
Copii cu vârsta cuprinsă între 15-18 ani.
LEGEA EXPLORATORULUI
- Cercetaşul este demn de încredere. El spune adevărul şi îşi ţine cuvântul dat. Onestitatea face parte din codul său de conduită.Ceilalţi se pot baza pe el.
- Cercetaşul este loial familiei, prietenilor, liderilor cercetaşi, ţării sale şi comunităţii lumii.
- Cercetaşul se face util celorlalţi fără să aştepte recompense.
- Cercetaşul este politicos cu toată lumea indiferent de vârstă şi de poziţie socială. El ştie că politeţea îi ajută pe oameni să trăiască în armonie.
- Cercetaşul este prietenos. El este prieten pentru toţi şi frate cu toţi cercetaşii. Caută să-i înţeleagă pe ceilalţi, respectă ideile şi obiceiurile diferite de cele proprii.
- Cercetaşul este curajos şi încrezător în forţele proprii. Are tăria convingerilor chiar când ceilalţi îl ironizează sau ameninţă.
- Cercetaşul este optimist. Caută întotdeauna partea luminoasă a lucrurilor şi încearcă să-i facă fericiţi pe ceilalţi din jurul său.
- Cercetaşul este econom. Lucrează pentru sine şi pentru a-i ajuta pe ceilalţi, economisind pentru viitor. Protejează şi conservă resursele naturale.
- Cercetaşul este credincios şi respectă credinţele celorlalţi.
- Cercetaşul este disciplinat, sever cu sine şi îngăduitor cu ceilalţi
- Cercetaşul este bun. Îi tratează pe ceilalţi aşa cum ar dori să fie tratat el însuşi. Se străduieşte să facă în fiecare zi o faptă bună, oricât de neînsemnată ar fi ea.
PROMISIUNEA EXPLORATORULUI
Eu, ……, promit ca, alături de ceilalţi cercetaşi, alături de patrula şi unitatea mea, să fac tot ce pot mai bine pentru a respecta Legea Exploratorului, pentru a-mi îndeplini datoria faţă de mine, faţă de semeni şi faţă de Dumnezeu.
Am ales să fiu cercetaş – explorator: am ales o lege, o promisiune şi un mod de viaţă
Organizarea patrulei
Un grup sau o “gaşcă” este o unitate naturală de tineri, indiferent dacă ea e constituită pentru joacă sau pentru năzdrăvănii şi persoana cu cel mai puternic caracter dintre ei ajunge în frunte ca lider.
Sistemul patrulelor are trei valori:
- prin încurajarea responsabilităţii, dezvoltă abilităţi de conducere;
- prin împărţirea muncii în cadrul unităţii, tinde să micşoreze sarcinile echipei de lideri adulţi în ceea ce priveşte munca de rutină;
- prin stabilirea patrulelor ca unităţi funcţionale, asigură permanentizarea unităţii în cazuri de urgenţă (ca de exemplu, plecarea liderului de unitate).
- Numele patrulei este de obicei format din elemente din diferite medii care-i înconjoară pe exploratori şi care este considerat în unanimitate în patrulă că îi caracterizează.
- Steagul patrulei este în general un desen care reprezintă denumirea aleasă de membrii patrulei. Exploratorii trebuie să îl aibă cu ei la orice activitate.
- Strigătul de patrulă poate fi un moto, un îndemn, un cântecel, o poezie etc., în concordanţă cu numele şi steagul alese de exploratori. Este folosit pentru stimularea membrilor patrulei înainte de începerea şi la sfârşitul oricărei activităţi, dar şi pentru recunoaşterea patrulei de către ceilalţi.
Cadrul Simbolic
Din vârful muntelui, uitându-se în zare, temerarii observă situl unei cetăţi şi pornesc spre aceasta. Cetatea a fost proaspăt repopulată de tineri cu iniţiativă, doritori de a ajuta la reclădirea civilizaţiei care odată popula cetatea. Mai mult, noii locuitorii lucrează la ridicarea unei noi cetăţi cu turnuri, case, pieţe şi cartiere.
Trecerea de la temerari la exploratori
Văzând cetatea, temerarilor li se deschide un nou orizont şi se decid să ajungă în acel loc. Totodată, şi observatorii din cetate văd patrula /ele apropiindu-se şi pornesc în întâmpinarea ei/lor. Observatorii îi vor ajuta timp de 6 luni şi le vor prezenta generalităţi despre cercetăşie şi despre exploratoriat pentru ca patrula /ele să poată intra în cetate.
Etapele din sistemul de progres:
Noua patrulă îi ajută pe cei mai vechi la dezvoltarea /mărirea cetăţii. La bază stă, de fapt, un dublu schimb, în care exploratorii ajută la prosperitatea cetăţii, iar liderii le oferă un mediu în care să se dezvolte.
Iniţiere (Etapa I): Exploratorii se familiarizează şi sunt informaţi în legătură cu noua comunitate, învaţă şi respectă “regulile” noii comunităţi şi încep să îi cunoască structurile organizaţionale. În cetate vor ajunge la centrul de informare, unde exploratorii îl vor putea întâlni pe bătrânul cetăţii – care a rămas solidar locului el fiind convins că această cetate nu va fi abandonată niciodată. Astfel, el constituie o altă sursă valoroasă pentru ceilalţi cetăţeni. În realitate, bătrânul cetăţii este liderul de unitate la grupa de vârstă – exploratori.
Învăţare (Etapa II): Exploratorii se implică în extinderea cetăţii, asta ajutând la consolidarea relaţiilor dintre locuitorii cetăţii şi încurajând implicarea activă în dezvoltarea acesteia. Din momentul intrării în cetate, exploratorii vor învăţa toate elementele care ţin de acest loc: tradiţii, obiceiuri, zone, etc. Cumulând aceste informaţii, aceştia au oportunitatea de a-şi dezvolta comunitatea încare trăiesc şi care îi reprezintă, prin începerea construirii turnurilor cetăţii.
Aplicare (Etapa III): Exploratorii se implică în extinderea cetăţii la un nivel tot mai ridicat. Cunoscând deja din elementele specifice comunităţii în care trăiesc, tinerii vor dori să pună în practică tot ceea ce au învăţat prin implicarea în proiecte cât mai diversificate, prin continuarea lucrului la construirea turnurilor cetăţii, dar şi prin a-i învăţa pe cei mai tineri decât ei, care sunt la primele 2 etape de progres personal.
Marele eveniment (Etapa IV): Exploratorii îşi plănuiesc plecarea spre a explora şi alte zone mai îndepărtate şi organizează o mare “fiesta” în care îşi iau rămas-bun de la unitate. Toate acestea bazându-se pe „zestrea de cunoştinţe” cu care au rămas ei din această perioadă de convieţuire cu ceilalţi locuitori ai cetăţii.