Cadrul simbolic la Seniori
A fost odată ca niciodată….
….. şi de n ar fi nu s-ar povesti cu siguranţă…
A fost odată un bătrân înţelept, cu barbă lungă şi albă, cu ochii blânzi şi plini de căldură, ce emana prin priviri o forţă uluitoare. Palmele lui cuprindeau întreaga lume, într-o mângâiere nesfârşită a dăruirii şi iubirii, iar ochii lui păstrau mereu acea căldură nepământeană, plină de forţă, cuprinsă din necuprins.
Gândul său era tot una cu timpul, cu transformările existente, cu viaţa, iar braţele sale cuprindeau tot ce există într-o îmbrăţişare eternă. Toată firea se legăna pe atunci într-un dans nesfârşit al bucuriei, al armoniei depline. Sunetele învăluiau lumea într-o muzică înălţătoare a împlinirii. Totul tresărea în faţa unei frumuseţi atât de depline. Iar cântecul blând şi înalt se revărsa necontenit asupra firii.
Bătrânul privea cu drag în jurul său, zâmbind. În această casă a iubirii şi perfecţiunii, el şi-a întemeiat familia, vastă şi numeroasă, de o complexitate de neînchipuit. S-a ocupat cu atenţie de fiecare copil al său, lâsând câte un dar suprem, unic pentru fiecare. Le a transmis apoi din înţelepciunea lui nesfârşită taine şi cunoaştere. Şi i-a învăţat să se bucure, să zâmbească, să cunoască împliniri cuprinse din necuprins.
Dar bătrânul nostru a dorit ca ei să cunoască nu numai fericirea şi perfecţiunea din casa în care au crescut, ci ca ei să ajungă să găsească fericirea în imperfecţiunea lumii înconjurătoare, să aprecieze frumuseţea lucrurilor simple şi mărunte din jur, să cunoască credinţa şi forţa pe care o dă credinţa, încrederea în ceilalţi. Astfel, şi-a lăsat copiii să meargă fiecare pe drumul lui, dăruindu-le libertatea deplină de a alege şi posibilitatea de a se înălţa tot mai mult către tainele cunoaşterii.
Şi uite aşa…rând pe rând…copiii bătrânului au plecat pe poteci neumblate, pelerini căutători ai adevărului absolut, călători neobosiţi.
Cine să le mai ştie urma paşilor?
Drumurile lor s-au ramificat în mii de poteci. Unele s-au mai intersectat la vreme de răscruce, altele nu s-au întâlnit niciodată.
În drumurile apucate, purtând în minte şi în suflet învăţătura părintească, fiecare dintre copiii bătrânului a căutat să-şi afle rostul. Cărările nu sunt uşoare, obstacolele pândesc la tot pasul, dar bucuriile sunt cu atât mai mari cu cât un obstacol este depăşit, iar lecţia de viaţă este înţeleasă şi asumată.
Apar suişuri şi coborâşuri, prăpăstiile descurajărilor dar şi priveliştile senine ale speranţei. Ajutoarele sunt nelipsite însă, căci bătrânul nu şi lasă nicicând copiii la greu.
Soarele încălzeşte şi luminează neobosit întreaga fire, amintind mereu de iubirea şi mângâierea bătrânului. Iar vântul şi apa în curgerea lor, mai şoptesc din când în când din îndemnurile sale.
Pas cu pas, copiii bătrânului parcurg acest drum al cunoaşterii şi al regăsirii. Pelerini, căutători ai adevărului absolut, ei urcă pe treptele către desăvârşire, traversând etape şi etape.
Nicio călătorie nu seamănă cu alta, precum niciun zâmbet nu poate fi identic altuia, iar nicio trăire nu este la fel cu alta. Clipele ce se scurg clădesc, într-o necontenită căutare şi regăsire, împlinirea unică şi tainică a fiecăruia.
Şi oare câte bucurii s-au scurs astfel în curgerea eternă a timpului? Dar dureri şi regrete?
Acestea au rămas înscrise în balanţa vremurilor. Doar vântul le mai şopteşte din când în când. Căci ele vor rămâne înregistrate în Cartea Vieţii, ca valori cuprinse din necuprins…
Cine sunt? Datorită cui exist? De ce am ajuns în acest loc? se-ntreabă gânduri tăcute în inima fiecăruia. Dar răspunsurile rămân în ecourile depărtărilor.
Călătorii pornesc pe drumurile lor fiecare, cu fascinaţia începuturilor în suflete şi cu o desagă de semne de întrebare în spate. Cărările lor se arată deocamdată tăinuite în necunoscut.
Începuturile… să fie cu farmecul lor aparte. HOINAR în drumul său devine fiecare copil al bătrânului, încercând să descopere lumea şi viaţa, cu adâncurile pline de înţelesuri. Încet – încet, vălul de pe ochi începe să se ridice. Noi orizonturi li se deschid şi văd drumul din faţa lor cum se ramifică în multe şi felurite direcţii.
Încotro s-o apuc? se-ntreabă fiecare în cuget. Decizia îţi aparţine în totalitate – pare a-i răspunde inima. Tu eşti cel care îşi făureşte propria călătorie.
Pelerin, hoinar, se opreşte pentru a-şi trage sufletul. Îşi şterge sudoarea de pe frunte şi priveşte în zare. Cale lungă îl aşteaptă. Răsuflă din nou şi îşi scutură hainele. Apoi, încrezător o apucă pe poteca aleasă, pentru a deveni UCENIC pe acest drum. Îşi începe, astfel, cea mai importantă etapă a dezvoltării sale. Străbate mări şi ţări, felurite hotare, străbătând fără înfricare drumul ales.
După un timp, priveşte din nou către zare spre drumul pe care l-a ales. Acum ochii au altă înţelegere a lumii şi privirea sa altă adâncime. Sufletul poate deja să împărtăşească lumii din necuprinsul său. O face atunci cu bucurie şi necondiţionat, aşa cum l-a învăţat bătrânul tată de mic, devenind CĂLĂUZĂ pentru cei ce mai au încă drum de parcurs. Îi apar în faţă noi împliniri, dar şi noi lecţii de viaţă.
Deşi spre final, jurnalul său de călătorie se deschide la o altă pagină, ce completează povestea sa unică.
Şi nu uita niciodată călătorule drag, pelerin neobosit, în drumurile tale că poţi
Gândul său era tot una cu timpul, cu transformările existente, cu viaţa, iar braţele sale cuprindeau tot ce există într-o îmbrăţişare eternă. Toată firea se legăna pe atunci într-un dans nesfârşit al bucuriei, al armoniei depline. Sunetele învăluiau lumea într-o muzică înălţătoare a împlinirii. Totul tresărea în faţa unei frumuseţi atât de depline. Iar cântecul blând şi înalt se revărsa necontenit asupra firii.
Bătrânul privea cu drag în jurul său, zâmbind. În această casă a iubirii şi perfecţiunii, el şi-a întemeiat familia, vastă şi numeroasă, de o complexitate de neînchipuit. S-a ocupat cu atenţie de fiecare copil al său, lâsând câte un dar suprem, unic pentru fiecare. Le a transmis apoi din înţelepciunea lui nesfârşită taine şi cunoaştere. Şi i-a învăţat să se bucure, să zâmbească, să cunoască împliniri cuprinse din necuprins.
Dar bătrânul nostru a dorit ca ei să cunoască nu numai fericirea şi perfecţiunea din casa în care au crescut, ci ca ei să ajungă să găsească fericirea în imperfecţiunea lumii înconjurătoare, să aprecieze frumuseţea lucrurilor simple şi mărunte din jur, să cunoască credinţa şi forţa pe care o dă credinţa, încrederea în ceilalţi. Astfel, şi-a lăsat copiii să meargă fiecare pe drumul lui, dăruindu-le libertatea deplină de a alege şi posibilitatea de a se înălţa tot mai mult către tainele cunoaşterii.
Şi uite aşa…rând pe rând…copiii bătrânului au plecat pe poteci neumblate, pelerini căutători ai adevărului absolut, călători neobosiţi.
Cine să le mai ştie urma paşilor?
Drumurile lor s-au ramificat în mii de poteci. Unele s-au mai intersectat la vreme de răscruce, altele nu s-au întâlnit niciodată.
În drumurile apucate, purtând în minte şi în suflet învăţătura părintească, fiecare dintre copiii bătrânului a căutat să-şi afle rostul. Cărările nu sunt uşoare, obstacolele pândesc la tot pasul, dar bucuriile sunt cu atât mai mari cu cât un obstacol este depăşit, iar lecţia de viaţă este înţeleasă şi asumată.
Apar suişuri şi coborâşuri, prăpăstiile descurajărilor dar şi priveliştile senine ale speranţei. Ajutoarele sunt nelipsite însă, căci bătrânul nu şi lasă nicicând copiii la greu.
Soarele încălzeşte şi luminează neobosit întreaga fire, amintind mereu de iubirea şi mângâierea bătrânului. Iar vântul şi apa în curgerea lor, mai şoptesc din când în când din îndemnurile sale.
Pas cu pas, copiii bătrânului parcurg acest drum al cunoaşterii şi al regăsirii. Pelerini, căutători ai adevărului absolut, ei urcă pe treptele către desăvârşire, traversând etape şi etape.
Nicio călătorie nu seamănă cu alta, precum niciun zâmbet nu poate fi identic altuia, iar nicio trăire nu este la fel cu alta. Clipele ce se scurg clădesc, într-o necontenită căutare şi regăsire, împlinirea unică şi tainică a fiecăruia.
Şi oare câte bucurii s-au scurs astfel în curgerea eternă a timpului? Dar dureri şi regrete?
Acestea au rămas înscrise în balanţa vremurilor. Doar vântul le mai şopteşte din când în când. Căci ele vor rămâne înregistrate în Cartea Vieţii, ca valori cuprinse din necuprins…
Cine sunt? Datorită cui exist? De ce am ajuns în acest loc? se-ntreabă gânduri tăcute în inima fiecăruia. Dar răspunsurile rămân în ecourile depărtărilor.
Călătorii pornesc pe drumurile lor fiecare, cu fascinaţia începuturilor în suflete şi cu o desagă de semne de întrebare în spate. Cărările lor se arată deocamdată tăinuite în necunoscut.
Începuturile… să fie cu farmecul lor aparte. HOINAR în drumul său devine fiecare copil al bătrânului, încercând să descopere lumea şi viaţa, cu adâncurile pline de înţelesuri. Încet – încet, vălul de pe ochi începe să se ridice. Noi orizonturi li se deschid şi văd drumul din faţa lor cum se ramifică în multe şi felurite direcţii.
Încotro s-o apuc? se-ntreabă fiecare în cuget. Decizia îţi aparţine în totalitate – pare a-i răspunde inima. Tu eşti cel care îşi făureşte propria călătorie.
Pelerin, hoinar, se opreşte pentru a-şi trage sufletul. Îşi şterge sudoarea de pe frunte şi priveşte în zare. Cale lungă îl aşteaptă. Răsuflă din nou şi îşi scutură hainele. Apoi, încrezător o apucă pe poteca aleasă, pentru a deveni UCENIC pe acest drum. Îşi începe, astfel, cea mai importantă etapă a dezvoltării sale. Străbate mări şi ţări, felurite hotare, străbătând fără înfricare drumul ales.
După un timp, priveşte din nou către zare spre drumul pe care l-a ales. Acum ochii au altă înţelegere a lumii şi privirea sa altă adâncime. Sufletul poate deja să împărtăşească lumii din necuprinsul său. O face atunci cu bucurie şi necondiţionat, aşa cum l-a învăţat bătrânul tată de mic, devenind CĂLĂUZĂ pentru cei ce mai au încă drum de parcurs. Îi apar în faţă noi împliniri, dar şi noi lecţii de viaţă.
Deşi spre final, jurnalul său de călătorie se deschide la o altă pagină, ce completează povestea sa unică.
Şi nu uita niciodată călătorule drag, pelerin neobosit, în drumurile tale că poţi
Învaţa de la toate
” Învaţă de la ape să ai statornic drum,
Învaţă de la flăcări că toate-s numai scrum,
Învaţă de la umbră să taci şi să veghezi,
Învaţă de la stâncă cum neclintit să crezi.
Învaţă de la soare cum trebuie s-apui,
Învaţă de la piatră cât trebuie să spui,
Învaţă de la vântul ce adie pe poteci
Cum trebuie prin lume, de liniştit să treci.
Învaţă de la toate, căci toate sunt surori,
Cum treci frumos prin viaţă, cum poţi frumos să mori
Învaţă de la vierme, că nimeni nu-i uitat
Învaţă de la nufăr să fii mereu curat.
Învaţă de la vultur, când umerii ţi-s grei
Şi du-te la furnică să vezi povara ei
Învaţă de la greier, când singur esti să cânţi,
Învaţă de la lună să nu te înspăimânţi.
Învaţă de la păsări să fii mai mult în zbor,
Învaţă de la toate, că totu i trecător,
Ia seamă, fiu al jertfei prin lumea n care treci,
Să înveţi din tot ce piere,tu să traieşti în veci! “
Etapele sistemului de progres la Seniori:
Etapa I – etapa de descoperire – HOINARUL –
Hoinarul este acel călător singur care, plecat din cetate, încearcă să cunoască lumea înconjurătoare fără a-şi stabili un plan concret, un drum foarte specific de urmat, fiind deschis să înveţe şi să descopere tot ceea ce îi iese în cale.
Etapa II – etapa de dezvoltare – UCENICUL –
În această etapă, ucenicul se implică mai mult în activităţi prin care începe să se implice mai mult în ceea ce înseamnă dezvoltarea comunităţii în care trăieşte, asumându-şi roluri cu un grad din ce în ce mai mare de responsabilitate.
Dezvoltarea : reprezentată de călătorul care deja are un drum din ce în ce mai vizibil, în care soarele apare în drumul său şi deja îi face puţină
lumină călătorului.
Călătorul, ucenicul, are acum capul ridicat pentru a vedea nu doar drumul pe care îl urmează, ci şi mediu în care călătoreşte, având în faţă direcţia ce doreşte să o urmeze, fiind momentul lui de ascensiune.
În această etapă, călăuza se implică în activităţi care, pe de o parte îl solicită prin roluri cu gard mare şi foarte mare de responsabilitate, dar care să-i pună în valoare experienţa căpătată în cele două etape anterioare, şi, pe de altă parte, în activităţi care presupune contactul, relaţionarea şi muncă cu persoane care sunt la început de drum şi au nevoie de sprijin şi ei în a urca spre maturitatea proprie.
Împărtăşirea : 2 elemente apar în însemnul specific, şi anume: soarele, aflat sus, care luminează cu putere, datorită căruia călătorul, aflat în vârful muntelui, poate vedea mult mai bine, inclusiv drumul pe care a urcat, şi poate lua decizii mai uşor. Totodată, călătorul ajuns în vârf, se întoarce către cei care vin din urmă şi le intinde mereu mana să îi sprijine.
Ca o concluzie la cele afirmate mai sus, seniorul reprezintă călătorul, ajuns într-o lume nouă în care, alături de alţi aventurieri, descoperă şi experimentează lucruri noi. Poate explora tot mai mult lumea în care locuieşte şi, totodată, contribuie în mod pozitiv la dezvoltarea acesteia, ţelul său fiind ca, dintr-un simplu hoinar, să devina călăuză pentru ceilalţi.


• Cunoaşte principalele probleme de mediu ale comunităţii în care trăieşte;
• Cunoaşte principalele categorii de factori dăunători pentru mediul înconjurător;
• Cunoaşte principalele evenimente naţionale şi internaţionale referitoare la protecţia mediului (ex.: Ora Pămntului, Ziua Pământului etc.) şi se implică în realizarea unui calendar de activităţi pentru unitatea/CL (CU) din care face parte;
• Învaţă tehnici de obţinere a apei potabile;
• Se implică într-un proiect de reciclare selectivă a deşeurilor;
• Participă sau propune o activitate de utilizare a materialelor reciclate (ex.: Junk Craft);
• Participă la o acţiune de ecologizare organizată de CL /CU sau de alte ONG-uri din comunitate.
• Realizează un documentar (studiu, film etc.) referitor la problemele de mediu identificate la nivel local şi îl promovează în cadrul unei activităţi specifice;
• Se implică activ în organizarea unui proiect de reciclare selectivă a deşeurilor din localitate, în parteneriat cu cel puţin un alt ONG;
• Organizează o activitate în care să se utilizeze deşeurile reciclate, pentru a promova sau atrage atenţia asupra importanţei reciclării selective;
• Construieste puncte de colectare selectivă a deşeurilor (în camp, activitate, ieşire etc.);
• Se implică în organizarea unei activităţi de plantare de copaci şi ecologizare.
• Pregăteşte şi prezintă un mini-curs/sesiune de pedagogie eco şi resurse naturale (colectare, testare, neutralizare, reciclare);
• Organizează un proiect de reciclare selectivă a deşeurilor din localitate în parteneriat cu cel puţin un alt ONG;
• Organizează o activitate care are ca scop protejarea mediului înconjurător, la care să participe şi cercetaşi din alte centre şi persoane din afara organizaţiei (plantare de copaci, ecologizare etc.);
• Cunoaşte cel puţin o metodă ecologică de obţinere a energiei electrice şi realizează o activitate în care să prezinte această metodă.
• Cunoaşte caracteristici esenţiale pentru cel puţin două din comunităţile culturale din localitate;
• Cunoaşte cel puţin un ritual specific zonei în care trăieşte, putând explica importanţa fiecărui element (nuntă, botez, înmormântare etc.);
• Ştie principalele puncte de atracţie culturală din comunitatea din care face parte şi cunoaşte cel puţin date generale despre acestea;
• Participă la cel puţin două activităţi culturale importante în comunitate (ex.: expoziţii, festivaluri, piese de teatru etc.);
• Promovează acceptarea şi diversitatea culturală în cadrul unei activităţi desfăşurate (workshop, sesiune de informare, proiecţie de film, piese de teatru, etc.).
• Identifică regiuni, zone, clădiri cu potenţial turistic sau cultural slab sau deloc promovate şi realizează o acţiune de promovare a acestora;
• Organizează un tur cultural pentru cercetaşii din CL, în care să prezinte principalele obiective turistice, culturale şi istorice din comunitate;
• Se implică în a deprinde un meşteşug specific zonei din care face parte;
• Se implică activ într-un proiect cultural (ex.: proiect de conservare a patrimoniului, expozitii, festivaluri, lansari de carte etc.).
• Susţine o lucrare de profil în cadrul unui workshop/simpozion/ conferinţă etc.;
• Susţine un atelier pe unul dintre meşteşugurile deprinse în etapa a doua;
• Organizează o activitate de promovare a valorilor culturale, împreună cu cercetaşii din CL/CU, dar şi cu alţi cercetaşi (ex.: piese de teatru, mini-concert în parc, spectacole , expozitii foto etc.).
• Cunoaşte principalele tipuri de probleme sociale cu care se confruntă comunitatea în care trăieşte,
• Cunoaşte principalele organizaţii care desfăşoară proiecte sociale în comunitate;
• Se implică în mod activ în cel puţin două proiecte de implicare socială în comunitate;
• Participă la o conferinţă organizată pe tema problemelor sociale existente;
• Realizeaza un studiu/material referitor la o problemă socială din comunitate şi îl prezintă patrulei sau unităţii din care face parte.
• Se implică în mod activ ca voluntar, pentru o perioadă de cel puţin şase luni, într-o organizaţie cu profil social din comunitate;
• Propune cercetaşilor din CL/CU sau din unitate şi organizează cel puţin o activitate social-umanitară împreună cu aceştia (vizite active la batrani, centre de plasament, stângere de fonduri pentru o anumită
cauză, sprijinire a sinistraţilor etc.);
• Se implică în cel puţin o campanie de sensibilizare a societatii (antidrog, eco, antitutun, antidiscriminare sociala, drepturile omului etc.);
• Propune şi scrie un proiect social orientat pe o problemă majoră a comunităţii locale, cu care aplică la un fond de finantare.
• Pregăteşte şi susţine un training, în cadrul CL/CU, unităţii sau patrulei, despre modul de organizare şi de desfăşurare a unui proiect social;
• Propune şi organizează un proiect social în cadrul CL/CU, care să implice cercetaşi din cel puţin două grupe de vârstă (acolo unde este posibil) şi cel puţin o altă organizaţie din comunitate;
• Se implică cel puţin şase luni într-un proiect social al unui alt ONG de profil din comunitate, în cadrul căruia îşi asumă o responsabilitate înaltă din punct de vedere al organizării;
• Colaborează cu un alt ONG pe un proiect social, realizează împreună cu acesta evaluarea proiectului iar apoi o prezintă unităţii.
• Îşi identifică propriile valori şi principii după care se călăuzeşte în viaţă şi realizează o Cartă personală a acestora;
• Identifică o persoană pe care să o considere model pentru propria viaţă şi dezvoltare personală, recunoscându i acele calităţi care îl inspiră;
• Participă la activităţi cu caracter spiritual, atât în comunitatea, cât şi în patrula din care face parte;
• Cunoaşte specificul şi moştenirea spirituală a comunităţii din care face parte;
• Identifică propriile calităţi şi defecte şi încearcă să se accepte aşa cum este ca persoană, cultivându şi încrederea în sine;
• Trasează propria dezvoltare profesională, bazată pe interesele şi abilităţile personale.
• Îşi revizuieşte Carta principiilor şi valorilor (etapa 1) şi îşi defineşte misiunea proprie, încercând să le transpună activ în viaţa de zi cu zi;
• Se implică în organizarea de activităţi cu caracter spiritual în patrulă /grup de interes/centru local;
• Cunoaşte caracteristicile esenţiale ale confesiunilor şi comunităţilor religioase din comunitatea din care face parte;
• Participă la o sesiune de formare spirituală (camp, drumeţie, activităţi spirituale);
• Îi acceptă pe cei din jurul lui aşa cum sunt, încercând să dezvolte relaţii bazate pe încredere şi susţinere reciprocă;
• Îşi identifică domeniile de interes şi îşi revizuieşte traseul profesional în funcţie de acestea, implicându se în mod activ în acţiuni, atât de formare, cât şi experienţiale, care să-l sprijine în dezvoltarea sa profesională.
• Organizează două sesiuni de formare în domeniul spiritualităţii şi al activităţilor spirituale în cercetăşie;
• Planifică şi animează activităţile din cadrul unui hike, camp etc., îmbinându-le cu momente spirituale, de reflecţie şi/sau de rugăciune;
• Cunoaşte caracteristicile esenţiale ale comunităţilor religioase la nivel naţional, fiind capabil să transmită informaţii esenţiale despre acestea celor din patrula/unitatea sau CL/CU din care face parte;
• Cunoaşte şi frecventează locuri şi lăcaşuri cu însemnătate spirituală, atât din comunitatea proprie, cât şi din alte comunităţi;
• În relaţiile pe care le dezvoltă, urmăreşte să confere încredere, grijă şi afecţiune celor cu care interacţionează.
• Cunoaşte principalele idei ale Cartei Drepturilor Omului şi ştie care sunt ţările care nu au aderat la acest document;
• Cunoaşte caracteristicile esenţiale ale principalelor tipuri de comunităţi la nivel local (două comunităţi religioase, două comunităţi etnice, două comunităţi culturale, incluzând şi comunitatea predominantă);
• Identifică la nivel de comunitate cel puţin trei situaţii cu caracter conflictual sau potenţial conflictual;
• Desfăşoară o activitate care să promoveze dialogul şi cooperarea între reprezentanţii a cel puţin două comunităţi (etnice, religioase, culturale) din localitate;
• Prin comportamentul personal, împărtăşeşte atitudini de deschidere, acceptare şi egalitate de şanse atât la nivel inter-personal, cât şi la nivel inter-comunitar (între diferitele tipuri de comunităţi din localitatea din care face parte);
• Se implică în activităţile şi promovarea unui proiect naţional al ONCR ce susţine pacea;
• Desfăşoară un proiect cu o durată de cel puţin o lună, prin care să promoveze acceptarea, dialogul şi cooperarea între reprezentanţii principalelor comunităţi (etnice, religioase, culturale) din localitatea de provenienţă;
• Realizează un studiu despre caracteristicile esenţiale ale unuia dintre tipurile de comunităţi (ori religioase, ori etnice, ori culturale etc.) din comunitatea şi zona în care locuieşte;
• Se implică în organizarea unuia dintre proiectele naţionale ale ONCR care promovează conceptul de pace;
• Promovează acţiuni care implică atitudini de deschidere, acceptare şi egalitate de şanse, atât la nivel inter-personal, cât şi la nivel inter comunitar (jocuri, filme, festivaluri etc.);
• Se implică voluntar într-o organizaţie care militează pentru drepturile omului sau pentru pace, cel puţin o perioadă de trei luni.
• Susţine două cursuri de mediere a conflictelor în cadrul organizaţiei, cel puţin unul dintre ele pentru membrii CL/CU;
• Organizează un proiect cu o durată de cel puţin trei luni, care să reunescă persoane din comunităţi diferite, pentru a încuraja acceptarea şi renunţarea la prejudecăţi;
• Realizează un proiect multimedia pentru promovarea caracteristicilor comunităţilor principale (etnice, religioase sau culturale) de la nivel zonal;
• Implică cercetaşii de la grupele de vârstă mai mici într-un proiect pentru promovarea diversităţii culturale în localitate.
• Participă la un curs de participare şi implicare civică;
• Participă la realizarea unui studiu referitor la principalele probleme cu care se confruntă comunitatea în care trăieşte;
• Se implică în derularea unui proiect de consultare civică şi găsire de soluţii referitoare la una dintre problemele identificate;
• Cunoaşte elementele principale ale documentelor Cartea Drepturilor Omului şi Cartea Drepturilor Copilului;
• Cunoaşte cel puţin 5 metode de implicare şi participare civică (dezbatere, cafenea publică etc.).
• Cunoaşte structura de organizare a autorităţilor publice locale şi judeţene şi principalele responsabilităţi;
• Participă la organizarea unui eveniment de implicare civică, în parteneriat cu cel puţin o altă organizaţie din
comunitate;
• Participă la organizarea unei campanii de lobby şi advocacy, pentru soluţionarea unei probleme identificate la nivel local/naţional;
• Susţine un atelier pentru membrii CL în domeniul participării publice, prezentând cel puţin una dintre metodele de implicare civică.
• Susţine cel puţin două sesiuni de formare în participare publică, atât pentru membrii CL/CU, cât şi pentru persoane din afara organizaţiei;
• Susţine un atelier de implicare civică în cadrul unui camp naţional;
• Organizează o campanie de consultare civică în privinţa unei probleme identificate la nivel de comunitate.
Descoperirea : reprezentată prin momentul călătorului în timpul nopţii, timp în care acesta se orientează mai greu, atât din cauza întunericului din jurul său cât şi datorită faptului că este la începutul călătoriei sale.
Pentru că drumul pe care a păşit nu îi este cunoscut şi nu ştie ce îi poate ieşi în cale în orice moment, hoinarul umblă uşor şi încet, cu capul puţin plecat pentru a vedea pe unde calcă, fiind prudent şi prevăzător. Acesta reprezintă momentul de hoinăreală al călătorului.
Etapa II – etapa de dezvoltare – UCENICUL –
În această etapă, ucenicul se implică mai mult în activităţi prin care începe să se implice mai mult în ceea ce înseamnă dezvoltarea comunităţii în care trăieşte, asumându-şi roluri cu un grad din ce în ce mai mare de responsabilitate.
Dezvoltarea : reprezentată de călătorul care deja are un drum din ce în ce mai vizibil, în care soarele apare în drumul său şi deja îi face puţină
lumină călătorului.
Călătorul, ucenicul, are acum capul ridicat pentru a vedea nu doar drumul pe care îl urmează, ci şi mediu în care călătoreşte, având în faţă direcţia ce doreşte să o urmeze, fiind momentul lui de ascensiune.
Etapa III – etapa de împărtăşire – CĂLĂUZA –
Împărtăşirea : 2 elemente apar în însemnul specific, şi anume: soarele, aflat sus, care luminează cu putere, datorită căruia călătorul, aflat în vârful muntelui, poate vedea mult mai bine, inclusiv drumul pe care a urcat, şi poate lua decizii mai uşor. Totodată, călătorul ajuns în vârf, se întoarce către cei care vin din urmă şi le intinde mereu mana să îi sprijine.
Ca o concluzie la cele afirmate mai sus, seniorul reprezintă călătorul, ajuns într-o lume nouă în care, alături de alţi aventurieri, descoperă şi experimentează lucruri noi. Poate explora tot mai mult lumea în care locuieşte şi, totodată, contribuie în mod pozitiv la dezvoltarea acesteia, ţelul său fiind ca, dintr-un simplu hoinar, să devina călăuză pentru ceilalţi.
Domeniile de Progres
1. Condiţie fizică şi îngrijirea corpului
2. Prevenire şi securitate
3. Sănătate şi prim-ajutor
4. Tehnic
5. Voluntariat
6. Scouting
7. Echipă
8. Exprimare şi comunicare
9. Educaţie Eco
10. Cultural
11. Principii şi Valori
12. Social
13. Educaţie pentru pace
14. Implicare şi participare civică
1. Condiţie fizică şi îngrijirea corpului
Descoperire

• Face un test de condiţie fizică şi un test general de sănătate;
• Cunoaşte şi aplică normele generale de igienă personală;
• Cunoaşte avantajele unei alimentaţii sănătoase şi adoptă un stil de alimentaţie specific;
• Cunoaşte structura musculară a corpului uman şi practică exerciţii specifice pentru dezoltarea principalelor categorii de muşchi;
• Practică în mod constant un sport care ajută la dezvoltarea condiţiei fizice;
• Participă la cel puţin două Hike-uri de supravieţuire;
• Participă la cel puţin cinci expediţii/hike-uri pe munte, în diferite perioade ale anului.
Dezvoltare
• Cunoaşte structura sistemelor corpului uman (muscular, osos, digestiv, respirator etc.) şi cunoaşte principalele probleme care pot apărea în cadrul unei activităţi scout;
• Se implică în organizarea unui Hike de supravieţuire şi participă la cel puţin două astfel de acţivităţi;
• Participă cel puţin la o conferinţă/workshop despre îngrijirea corpului şi îmbunătăţirea condiţiei fizice;
• În cadrul unui camp, este responsabil de exerciţiile specifice învioarării de dimineaţă;
• În cadrul unui camp, susţine ateliere de îngrijire a corpului, destinate conştientizării importanţei unei alimentaţii sănătoase;
• Organizează la nivel local o campanie de informare asupra importanţei unui stil de viaţă activ şi sănătos, în colaborare cu membrii CL şi ai altor organizaţii din localitate;
Împărtăşire
• Propune un plan de pregătire pentru seniorii sau/şi exploratorii din cadrul CL, pentru îmbunătăţirea condiţiei fizice, în vederea participării la un hike de supravieţuire;
• Pregăteşte cel puţin trei hike-uri/expediţii pe munte pentru seniorii din patrula /unitatea din care face parte;
• Organizează cel puţin un hike de supravieţuire pentru seniorii din patrula/ unitatea din care face parte;
• Colaborează cu echipa naţională de pedagogie pentru organizarea unui hike/expediţie într-un camp naţional;
• În cadrul unui camp, susţine ateliere de îngrijire a corpului, destinate conştientizării importanţei alimentaţiei sănătoase;
• Organizează o campanie de informare asupra importanţei unui stil de viaţă activ şi sănătos, în colaborare cu seniori din cel puţin un alt CL/CU din ţară;
2. Prevenire şi securitate
Descoperire
• Cunoaşte normele generale de igienă şi securitate, aplicabile în cadrul unei activităţi cercetăşeşti;
• Se implică cel puţin trei luni ca voluntar într-una dintre instituţiile care acţionează în cazuri de situaţii de urgenţă (ISU, Protecţia Civilă, Pompieri, Crucea Roşie, Salvamont, Salvamar etc.)
• Cunoaşte principalele pericole şi situaţii de urgenţă care pot afecta localitatea în care trăieşte;
• Cunoaşte principalele instituţii şi organizaţii care se ocupă de prevenirea şi protecţia civilă;
• Sprijină echipa de organizare a unui camp local pentru asigurarea condiţiilor specifice de securitate şi prevenire a accidentelor;
• Cunoaşte principalele reguli de protecţie civilă din localitatea în care trăieşte;
• Cunoaşte efectele nocive ale principalelor categorii de deşeuri (chimice, electrice, sanitare etc.), ale materialor radioactive, ale poluării etc.
• Participă într-un exerciţiu specific protecţiei civile la nivel local.
• Cunoaşte efectele nocive ale principalelor categorii de deşeuri (chimice, electrice, sanitare etc.), ale materialor radioactive, ale poluării etc.
• Participă într-un exerciţiu specific protecţiei civile la nivel local.
Dezvoltare
• Sprijină echipa de organizare a unui camp, cel puţin a CL, în identificarea potenţialelor pericole din zona campului şi în realizarea planului de prevenire şi acţiune în caz de necesitate;
• Cunoaşte planul de protecţie civilă a localităţii în care trăieşte şi este pregătit să acţioneze în caz de necesitate;
• Face parte din echipa de organizare a unui exerciţiu specific de protecţie civilă în localitate;
• Cunoaşte principalele resurse la nivel de comunitate în ceea ce priveşte prevenirea, securitatea şi protecţia civilă.
• Se implică cel puţin trei luni ca voluntar într-una dintre instituţiile care acţionează în caz de situaţii de urgenţă (ISU, Protecţia Civilă, Pompieri, Crucea Roşie, Salvamont, Salvamar etc.)
Împărtăşire
• Susţine cel puţin doua sesiuni de informare şi/sau formare în domeniul prevenirii şi securităţii din cadrul activităţilor scout pentru membrii CL/ CU;
• Sprijină echipa de organizare a unui camp naţional în identificarea potenţialelor pericole şi în realizarea planului de prevenire şi acţiune în caz de necesitate;
• Participă şi sprijină organizarea unui exerciţiu specific de protecţie civilă în localitate, în care să implice cel puţin seniorii din CL/CU;
• În cadrul unui camp, face o demonstraţie cu metode de salvare de la: înec, incendiu, cutremur, grindină excesivă etc. (ex.: cu lasoul, acoperământ mobil);
• Susţine în localitate o campanie de informare referitoare la subiecte specifice de prevenire, securitate şi protecţie civilă, în colaborare cu o instituţie sau organizaţie de specialitate;
3. Sănătate şi prim ajutor
Descoperire:
• Cunoaşte structura corpului uman, a principalelor organe şi a
rolului acestora;
• Cunoaşte principalele probleme de sănătate cu care se poate
confrunta un copil/tânăr în cadrul unei activităţi cercetăşeşti;
• Cunoaşte principalele boli cu transmitere sexuală şi principalele
metode de contracepţie;
• Participă la cel puţin o sesiune de informare pe teme specifice
de sănătate (nutriţie, boli cardiovasculare, cancer, hepatita B, diabet,
BTS-uri etc.);
• Ştie cum să reacţioneze în caz de asfixiere, înec, electrocutare,
intoxicaţie, accident de maşină etc.
• Cunoaşte şi ştie să aplice metode de transportare a victimelor.
• Participă la modulul de prim-ajutor (Basic Life Support – BLS);
Dezvoltare
• Cunoaşte medicaţia de bază în cazul în care se confruntă cu probleme de sănătate;
• Participă la organizarea a cel puţin două campanii de informare pe teme specifice de sănătate;
• Se implică voluntar, cel puţin trei luni, într-o organizaţie sau instituţie specializată în servicii de urgenţă (Ambulanţa, SMURD, Crucea Roşie etc.)
• Se implică în echipa de prim-ajutor din cadrul unui camp sau eveniment cel puţin al CL;
Împărtăşire
• Se implică în monitorizarea acţiunilor de prim-ajutor din cadrul centrului local şi oferă sesiuni de formare pentru lideri;
• Organizează serviciul de prim-ajutor în cadrul unui camp sau eveniment cel puţin al CL;
• Organizează un atelier de prim ajutor pentru un grup de tineri sau copii;
• Organizează o campanie de informare şi prevenire în domeniul sănătăţii.
4. Tehnic
Descoperire

• Cunoaşte cel puţin zece tipuri de noduri şi ştie să le foloseacă în cadrul unor construcţii sau activităţi;
• Cunoaşte cel puţin cinci tipuri de a face un foc şi face o demonstraţie în acest sens, în cadrul unei activităţi a CL;
• Cunoaşte specificaţiile necesare unui teren bun, destinat unui camp;
• Ştie să utilizeze o busolă şi cunoaşte cel puţin trei metode de orientare, dintre care cel puţin una de aplicat noaptea;
• Ştie să utilizeze un barometru şi să prezică vremea prin cel puţin o altă modalitate decât utilizarea acestuia;
• Participă la realizarea de construcţii specifice în cadrul unui camp;
• Ştie să utilizeze şi să întreţină uneltele necesare construcţiilor dintr-un camp;
• Participă la un curs de alpinism/ escaladă/ tiroliană sau alte cursuri tehnice.
Dezvoltare
• Organizează o activitate de orientare pentru membrii CL/CU, în care să se utilizeze cel puţin doua metode de orientare;
• Construieşte un adăpost din materiale neconvenţionale pentru el sau echipa sa, într-un hike;
• Îşi asumă responsabilitatea de a coordona realizarea a cel puţin două construcţii specifice unui camp;
• Participă la realizarea infrastructurii unui camp naţional (construcţii, instalaţii electrice, sanitare, etc.);
• Participă la realizarea unei activităţi care să includă cel puţin escaladă şi tiroliană.
Împărtăşire
• Obţine atestatul de instructor de alpinism;
• Susţine o sesiune de formare într-un domeniu tehnic, la alegere (meteo, foc, construcţii şi noduri etc.);
• Organizează cel puţin o activitate ce presupune alipinism/tiroliană pentru membrii CL/CU;
• Îşi asumă coordonarea echipei de realizare a construcţiilor necesare unui camp sau amenajării acestuia (instalaţii electrice, sanitare, de comunicare etc.)
• Instalează o tabără, împreună cu echipa sa, pentru unul sau mai multe evenimente. Amenajarea poate include:
• Organizează cel puţin trei ateliere de lucru, în care prezintă diferite tehnici dintr-un domeniu ales (construcţii şi noduri, foc, obţinere a apei, orientare etc.).
5. Voluntariat
Descoperire
• Cunoaşte termenii specifici voluntariatului şi este capabil să facă diferenţa între acţiuni de voluntariat şi alte activităţi asemănătoare (ex.: voluntariat corporatist etc.);
• Cunoaşte principalele prevederi legislative din domeniu;
• Cunoaşte principalele organizaţii şi instituţii care implică voluntari din comunitatea în care locuieşte;
• Se implică activ în promovarea voluntariatului în comunitate;
• Face voluntariat cel puţin trei luni (20 ore/lună) în cadrul unei alte organizaţii, pe unul dintre domeniile personale de interes (ex.: mediu, social etc.)
• Se implică în mod activ în cel puţin 2 activităţi de voluntariat desfăşurat de CL/CU în cadrul comunităţii.
Dezvoltare
• Cunoaşte organizaţii de voluntari care activează cel puţin la nivel regional;
• Cunoaşte în detaliu legislaţia specifică voluntariatului din România şi poate face o paralelă între aceasta şi legislaţia altor două ţări din UE;
• Participă la o sesiune de management al voluntarilor;
• Face parte din echipa de organizare a CL/ CU pentru cel puţin două activităţi de voluntariat cu impact local, organizate în parteneriat cu cel puţin un alt ONG;
• Participă la dezvoltarea unui program de voluntariat cu o durată de cel puţin 2 luni, pentru cercetaşii din grupele de vârstă mai mici din CL şi sprijină liderii în implementarea acestuia;
• Face voluntariat pentru cel puţin şase luni (20 ore/lună) în cadrul unei alte organizaţii, pe unul dintre domeniile personale de interes.
Împărtăşire
• Susţine cel puţin două sesiuni/stagii de formare, referitoare la subiecte privind managementul şi motivarea voluntarilor, dintre care unul pentru membrii CL/CU;
• Participă la cel puţin o conferinţă în domeniul voluntariatului şi susţine o lucrare referitoare la acest subiect;
• Organizează o campanie de promovare a voluntariatului în comunitatea în care locuieşte;
• Coordonează un proiect de voluntariat (mediu, social, participare publică etc.) cu o durată de cel puţin trei luni, pentru cercetaşii din CL/CU;
• Propune şi coordonează cel puţin o activitate în folosul comunităţii, în care să implice cercetaşii din CL şi membrii cel puţin ai unei alte organizaţii/instituţii.
6. Scouting
Descoperire
• Cunoaşte misiunea, principiile, metoda scout, Legea şi Promisiunea Cercetaşului şi ştie care este relaţia dintre acestea;
• Cunoaşte principalele evenimente din viaţa lui Robert Baden-Powell;
• Cunoaşte dimensiunea internaţională a mişcării şi structura generală de organizare a WOSM;
• Cunoaşte principalele evenimente şi personalităţi care au marcat (în mod pozitiv sau negativ) dezvoltarea cercetăşiei în România;
• Are cunoştinţe generale asupra statutului şi regulamentului ONCR;
• Cunoaşte principalele personalităţi româneşti şi din lume care au fost cercetaşi;
• Cunoaşte structura de organizare a CL şi ştie care sunt responsabilităţile specifice în cadrul consiliului centrului local;
• Participă la cel puţin două acţiuni de promovare a cercetăşiei în comunitate;
• Colaborează cu seniori din cel puţin trei CL diferite din ţară, pentru realizarea unei activităţi sincron;
• Participă şi se implică activ în câte cel puţin două întâlniri/activităţi ale cercetaşilor de la grupele de vârstă mai mici din CL (unde nu există toate cele trei grupe mai mici, seniorul caută un CL apropiat)
Dezvoltare
• Cunoaşte principalele ceremonii utilizate în cercetăşie (depunerea promisiunii, trecerea de la o grupă de vârstă la alta etc.) şi participă la organizarea unei ceremonii pentru cercetaşii din unitate sau CL/CU;
• Cunoaşte structura de organizare a ONCR şi ştie care sunt principalele echipe naţionale;
• Cunoaşte structura de organizare a ESO şi ştie care sunt organizaţiile care fac parte din ESR;
• Cunoaşte celelalte organizaţii de cercetaşi din România şi ştie principalele elemente dinstinctive ale acestora;
• Cunoaşte principalele responsabilităţi, drepturi, obligaţii şi metode de sancţiune, atât pentru membrii organizaţiei, cât şi pentru CL;
• Realizează o activitate de promovare a cercetăşiei în comunitate, implicând cel puţin seniorii din patrula/unitatea din care face parte;
• Colaborează cu cel puţin trei cercetaşi din afara ţării, pentru organizarea unei activităţi sincron;
• Îşi asumă responsabilităţi punctuale în cadrul unei echipei din CL;
• Realizează un material în care să prezinte anumite evenimente din istoricul CL din care face parte, pe care-l prezintă cel puţin cercetaşilor din cadrul CL/CU.
Împărtăşire
• Organizează o ceremonie/ritual specific pentru membrii noi ai unităţii de seniori;
• Îşi asumă responsabilităţi punctuale în cadrul unei echipei naţionale;
• Se implică în mod activ în realizarea şi organizarea a două activităţi naţionale, dintre care o activitate sincron, care să implice şi cercetaşi din afara ONCR;
• Susţine cel puţin 3 sesiuni de formare referitoare la mişcarea scout, pentru membrii unităţii sau CL/CU;
• Realizează un material despre istoricul ONCR sau despre anumite evenimente din trecutul ONCR, pe care-l prezintă cel puţin cercetaşilor din cadrul CL/CU.
7. Echipa şi leadership
Descoperire
• Participă la un curs de management şi dinamică organizaţională;
• Aplică testul Belbin pentru a-şi identifica rolul într-o echipă;
• Îşi asumă roluri bine definite şi diferite, în cadrul a cel puţin patru echipe, pe parcursul etapei de progres;
• Cunoaşte portretul ideal al unui lider şi ştie să facă diferenţa între manager şi lider;
• Cunoaşte diferitele tipuri de management şi identifică stilul predominant al coordonării CL şi al unei unităţi specifice din CL, alta decât unitatea de seniori;
• Cunoaşte etapele şi sistemul de formare ale liderului cercetaş.
Dezvoltare
• Participă la un curs de management al resurselor umane;
• Colaborează cu alte două organizaţii din comunitate sau din regiune şi identifică stilul de management practicat în cadrul acestora;
• Coordonează o echipă a unui proiect cu impact local, format atât din cercetaşi, cât şi din persoane din afara organizaţiei;
• Aplică din nou testul Belbin (la o distanţă de cel puţin un an de testul anterior), pentru identificarea rolului într-o echipă şi face o analiză comparativă cu rezultatele primului test.
• Se implică activ în echipa de resurse umane din cadrul CL şi participă la organizarea de acţiuni de formare şi motivare pentru liderii din CL;
• Identifică stilul predominant de management şi calităţile de lider pe care le are;
• Îşi propune un plan de dezvoltare a abilităţilor de coordonare şi comunicare în echipă, realizând o evaluare periodică a acestuia, odată la trei luni;
• Se implică în organizarea unui proiect naţional, asumându-şi un rol bine definit, şi îşi evaluează prestaţia în acea echipă (relaţionare, comunicare, îndeplinire de sarcini etc.).
Împărtăşire
• Işi evaluează implementarea planului de dezvoltare a abilităţilor de lider şi îl revizuieşte în consecinţă;
• Susţine cel puţin 2 sesiuni de formare în management organizaţional şi management al resurselor umane;
• Realizează sau participă la realizarea unei analize complexe, referitoare la managementul organizaţional şi al resurselor umane, în cadrul CL/CU, identificând atât punctele
tari, cât şi punctele slabe;
• Se implică în departamentul de resurse umane al ONCR, asumându-şi responsabilităţi punctuale;
• Coordonează o echipă a unui proiect naţional sau internaţional.
8. Exprimare şi comunicare
Descoperire
• Cunoaşte regulile de bază în comunicare şi metode de prezentare;
• Cunoaşte principalele elemente din domeniul limbajului trupului;
• Participă la un seminar de comunicare şi PR organizaţional;
• Realizează propriul site/blog;
• Utilizează în mod constant cel puţin două metode de comunicare online: Facebook, Scoutface etc.;
• Se familiarizează cu două tehnici de promovare media (video, foto, audio, etc.);
• Realizează cel puţin o prezentare .ppt a unui subiect din domeniul exprimării şi al comunicării;
• Se implică în realizarea unui eveniment de promovare a CL/CU în comunitate;
Dezvoltare
• Cunoaşte şi aplică (cel puţin două) diferite metode nonformale de comunicare şi exprimare (teatru forum, photovoice, mim etc.);
• Participă activ la Jamboree online (JOTA/JOTI);
• Pune în scenă o piesă de teatru;
• Organizează o activitate de promovare a cercetăşiei în comunitate;
• Se implică într-o echipă de media la nivel local sau naţional (ex.: Infoscout etc.).
Împărtăşire
• Participă activ la Jamboree online (JOTA/JOTI), implicându-se în dezvoltarea şi moderarea unor subiecte de discuţie;
• Realizează cel puţin o sesiune/stagiu de formare, referitoare la metode de promovare a organizaţiei;
• Realizează cel puţin o sesiune/ stagiu de formare, referitoare la metode non-formale de comunicare şi exprimare;
• Se implică în mod activ în promovarea organizaţiei la nivel naţional;
• Coordonează o campanie de promovare a unui eveniment sau proiect, folosind diverse canale de comunicare la nivel local;
9. Educaţie Eco
Descoperire
• Cunoaşte principalele caracteristici ale florei şi faunei din regiunea în care trăieşte;• Cunoaşte principalele probleme de mediu ale comunităţii în care trăieşte;
• Cunoaşte principalele categorii de factori dăunători pentru mediul înconjurător;
• Cunoaşte principalele evenimente naţionale şi internaţionale referitoare la protecţia mediului (ex.: Ora Pămntului, Ziua Pământului etc.) şi se implică în realizarea unui calendar de activităţi pentru unitatea/CL (CU) din care face parte;
• Învaţă tehnici de obţinere a apei potabile;
• Se implică într-un proiect de reciclare selectivă a deşeurilor;
• Participă sau propune o activitate de utilizare a materialelor reciclate (ex.: Junk Craft);
• Participă la o acţiune de ecologizare organizată de CL /CU sau de alte ONG-uri din comunitate.
Dezvoltare
• Identifică la nivel local elemente specifice florei şi faunei şi organizează o acţiune de promovare a acestora în CL /CU;• Realizează un documentar (studiu, film etc.) referitor la problemele de mediu identificate la nivel local şi îl promovează în cadrul unei activităţi specifice;
• Se implică activ în organizarea unui proiect de reciclare selectivă a deşeurilor din localitate, în parteneriat cu cel puţin un alt ONG;
• Organizează o activitate în care să se utilizeze deşeurile reciclate, pentru a promova sau atrage atenţia asupra importanţei reciclării selective;
• Construieste puncte de colectare selectivă a deşeurilor (în camp, activitate, ieşire etc.);
• Se implică în organizarea unei activităţi de plantare de copaci şi ecologizare.
Împărtăşire
• Susţine/prezintă o lucrare din domeniul educaţiei pentru mediu în cadrul unui eveniment specific (conferinţă, workshop etc.);• Pregăteşte şi prezintă un mini-curs/sesiune de pedagogie eco şi resurse naturale (colectare, testare, neutralizare, reciclare);
• Organizează un proiect de reciclare selectivă a deşeurilor din localitate în parteneriat cu cel puţin un alt ONG;
• Organizează o activitate care are ca scop protejarea mediului înconjurător, la care să participe şi cercetaşi din alte centre şi persoane din afara organizaţiei (plantare de copaci, ecologizare etc.);
• Cunoaşte cel puţin o metodă ecologică de obţinere a energiei electrice şi realizează o activitate în care să prezinte această metodă.
10. Cultural
Descoperire
• Cunoaşte principalele comunităţi culturale din localitatea în care trăieşte;• Cunoaşte caracteristici esenţiale pentru cel puţin două din comunităţile culturale din localitate;
• Cunoaşte cel puţin un ritual specific zonei în care trăieşte, putând explica importanţa fiecărui element (nuntă, botez, înmormântare etc.);
• Ştie principalele puncte de atracţie culturală din comunitatea din care face parte şi cunoaşte cel puţin date generale despre acestea;
• Participă la cel puţin două activităţi culturale importante în comunitate (ex.: expoziţii, festivaluri, piese de teatru etc.);
• Promovează acceptarea şi diversitatea culturală în cadrul unei activităţi desfăşurate (workshop, sesiune de informare, proiecţie de film, piese de teatru, etc.).
Dezvoltare
• Adună informaţii legate de cel puţin două monumente /zone/ locuri cu însemnătate istorică sau culturală din localitatea proprie şi participă la realizarea unui material de prezentare a acestora;• Identifică regiuni, zone, clădiri cu potenţial turistic sau cultural slab sau deloc promovate şi realizează o acţiune de promovare a acestora;
• Organizează un tur cultural pentru cercetaşii din CL, în care să prezinte principalele obiective turistice, culturale şi istorice din comunitate;
• Se implică în a deprinde un meşteşug specific zonei din care face parte;
• Se implică activ într-un proiect cultural (ex.: proiect de conservare a patrimoniului, expozitii, festivaluri, lansari de carte etc.).
Împărtăşire
• Organizează un proiect cultural în colaborare cu o organizaţie de profil din comunitate;• Susţine o lucrare de profil în cadrul unui workshop/simpozion/ conferinţă etc.;
• Susţine un atelier pe unul dintre meşteşugurile deprinse în etapa a doua;
• Organizează o activitate de promovare a valorilor culturale, împreună cu cercetaşii din CL/CU, dar şi cu alţi cercetaşi (ex.: piese de teatru, mini-concert în parc, spectacole , expozitii foto etc.).
11. Social
Descoperire
• Poate identifica probleme sociale ale unei comunităţi şi le poate diferenţia de alt tip de probleme care poate afecta o comunitate;• Cunoaşte principalele tipuri de probleme sociale cu care se confruntă comunitatea în care trăieşte,
• Cunoaşte principalele organizaţii care desfăşoară proiecte sociale în comunitate;
• Se implică în mod activ în cel puţin două proiecte de implicare socială în comunitate;
• Participă la o conferinţă organizată pe tema problemelor sociale existente;
• Realizeaza un studiu/material referitor la o problemă socială din comunitate şi îl prezintă patrulei sau unităţii din care face parte.
Dezvoltare
• Participă la organizarea unui workshop/conferinţe referitoare la o problematică socială;• Se implică în mod activ ca voluntar, pentru o perioadă de cel puţin şase luni, într-o organizaţie cu profil social din comunitate;
• Propune cercetaşilor din CL/CU sau din unitate şi organizează cel puţin o activitate social-umanitară împreună cu aceştia (vizite active la batrani, centre de plasament, stângere de fonduri pentru o anumită
cauză, sprijinire a sinistraţilor etc.);
• Se implică în cel puţin o campanie de sensibilizare a societatii (antidrog, eco, antitutun, antidiscriminare sociala, drepturile omului etc.);
• Propune şi scrie un proiect social orientat pe o problemă majoră a comunităţii locale, cu care aplică la un fond de finantare.
Împărtăşire
• În cadrul unei conferinţe/workshop etc., pe problematică socială , prezintă o lucrare proprie (studiu, eseu, referat, material video, etc.);• Pregăteşte şi susţine un training, în cadrul CL/CU, unităţii sau patrulei, despre modul de organizare şi de desfăşurare a unui proiect social;
• Propune şi organizează un proiect social în cadrul CL/CU, care să implice cercetaşi din cel puţin două grupe de vârstă (acolo unde este posibil) şi cel puţin o altă organizaţie din comunitate;
• Se implică cel puţin şase luni într-un proiect social al unui alt ONG de profil din comunitate, în cadrul căruia îşi asumă o responsabilitate înaltă din punct de vedere al organizării;
• Colaborează cu un alt ONG pe un proiect social, realizează împreună cu acesta evaluarea proiectului iar apoi o prezintă unităţii.
12. Principii şi valori
Descoperie
• Cunoaşte Legile Scout, principiile şi misiunea cercetăşiei şi este capabil să le explice însemnătatea;• Îşi identifică propriile valori şi principii după care se călăuzeşte în viaţă şi realizează o Cartă personală a acestora;
• Identifică o persoană pe care să o considere model pentru propria viaţă şi dezvoltare personală, recunoscându i acele calităţi care îl inspiră;
• Participă la activităţi cu caracter spiritual, atât în comunitatea, cât şi în patrula din care face parte;
• Cunoaşte specificul şi moştenirea spirituală a comunităţii din care face parte;
• Identifică propriile calităţi şi defecte şi încearcă să se accepte aşa cum este ca persoană, cultivându şi încrederea în sine;
• Trasează propria dezvoltare profesională, bazată pe interesele şi abilităţile personale.
Dezvoltare
• Integrează în propriul sistem de valori şi principii, valorile şi principiile cercetăşiei;• Îşi revizuieşte Carta principiilor şi valorilor (etapa 1) şi îşi defineşte misiunea proprie, încercând să le transpună activ în viaţa de zi cu zi;
• Se implică în organizarea de activităţi cu caracter spiritual în patrulă /grup de interes/centru local;
• Cunoaşte caracteristicile esenţiale ale confesiunilor şi comunităţilor religioase din comunitatea din care face parte;
• Participă la o sesiune de formare spirituală (camp, drumeţie, activităţi spirituale);
• Îi acceptă pe cei din jurul lui aşa cum sunt, încercând să dezvolte relaţii bazate pe încredere şi susţinere reciprocă;
• Îşi identifică domeniile de interes şi îşi revizuieşte traseul profesional în funcţie de acestea, implicându se în mod activ în acţiuni, atât de formare, cât şi experienţiale, care să-l sprijine în dezvoltarea sa profesională.
Împărtăşire
• Organizează două sesiuni de formare în care să prezinte în mod coerent şi atractiv principiile şi misiunea cercetăşiei, Legea şi Promisiunea Scout;• Organizează două sesiuni de formare în domeniul spiritualităţii şi al activităţilor spirituale în cercetăşie;
• Planifică şi animează activităţile din cadrul unui hike, camp etc., îmbinându-le cu momente spirituale, de reflecţie şi/sau de rugăciune;
• Cunoaşte caracteristicile esenţiale ale comunităţilor religioase la nivel naţional, fiind capabil să transmită informaţii esenţiale despre acestea celor din patrula/unitatea sau CL/CU din care face parte;
• Cunoaşte şi frecventează locuri şi lăcaşuri cu însemnătate spirituală, atât din comunitatea proprie, cât şi din alte comunităţi;
• În relaţiile pe care le dezvoltă, urmăreşte să confere încredere, grijă şi afecţiune celor cu care interacţionează.
13. Educaţie pentru pace
Descoperire
• Cunoaşte şi înţelege conceptele specifice: diversitate, diversitate culturala, diversitate etnica, egalitate de şanse, conflict, conflict armat, xenofobie, rasism etc.;• Cunoaşte principalele idei ale Cartei Drepturilor Omului şi ştie care sunt ţările care nu au aderat la acest document;
• Cunoaşte caracteristicile esenţiale ale principalelor tipuri de comunităţi la nivel local (două comunităţi religioase, două comunităţi etnice, două comunităţi culturale, incluzând şi comunitatea predominantă);
• Identifică la nivel de comunitate cel puţin trei situaţii cu caracter conflictual sau potenţial conflictual;
• Desfăşoară o activitate care să promoveze dialogul şi cooperarea între reprezentanţii a cel puţin două comunităţi (etnice, religioase, culturale) din localitate;
• Prin comportamentul personal, împărtăşeşte atitudini de deschidere, acceptare şi egalitate de şanse atât la nivel inter-personal, cât şi la nivel inter-comunitar (între diferitele tipuri de comunităţi din localitatea din care face parte);
• Se implică în activităţile şi promovarea unui proiect naţional al ONCR ce susţine pacea;
Dezvoltare
• Participă la un curs de mediere a conflictelor;• Desfăşoară un proiect cu o durată de cel puţin o lună, prin care să promoveze acceptarea, dialogul şi cooperarea între reprezentanţii principalelor comunităţi (etnice, religioase, culturale) din localitatea de provenienţă;
• Realizează un studiu despre caracteristicile esenţiale ale unuia dintre tipurile de comunităţi (ori religioase, ori etnice, ori culturale etc.) din comunitatea şi zona în care locuieşte;
• Se implică în organizarea unuia dintre proiectele naţionale ale ONCR care promovează conceptul de pace;
• Promovează acţiuni care implică atitudini de deschidere, acceptare şi egalitate de şanse, atât la nivel inter-personal, cât şi la nivel inter comunitar (jocuri, filme, festivaluri etc.);
• Se implică voluntar într-o organizaţie care militează pentru drepturile omului sau pentru pace, cel puţin o perioadă de trei luni.
Împărtăşire
• Organizează un proiect naţional care promovează principalele concepte ale educaţiei pentru pace (acceptare, deschidere, egalitate de şanse etc.);• Susţine două cursuri de mediere a conflictelor în cadrul organizaţiei, cel puţin unul dintre ele pentru membrii CL/CU;
• Organizează un proiect cu o durată de cel puţin trei luni, care să reunescă persoane din comunităţi diferite, pentru a încuraja acceptarea şi renunţarea la prejudecăţi;
• Realizează un proiect multimedia pentru promovarea caracteristicilor comunităţilor principale (etnice, religioase sau culturale) de la nivel zonal;
• Implică cercetaşii de la grupele de vârstă mai mici într-un proiect pentru promovarea diversităţii culturale în localitate.
14. Implicare şi participare civică
Descoperire
• Cunoaşte şi înţelege conceptul de participare civică şi a noţiunilor conexe;• Participă la un curs de participare şi implicare civică;
• Participă la realizarea unui studiu referitor la principalele probleme cu care se confruntă comunitatea în care trăieşte;
• Se implică în derularea unui proiect de consultare civică şi găsire de soluţii referitoare la una dintre problemele identificate;
• Cunoaşte elementele principale ale documentelor Cartea Drepturilor Omului şi Cartea Drepturilor Copilului;
• Cunoaşte cel puţin 5 metode de implicare şi participare civică (dezbatere, cafenea publică etc.).
Dezvoltare
• Participă la un curs de lobby şi/sau advocacy;• Cunoaşte structura de organizare a autorităţilor publice locale şi judeţene şi principalele responsabilităţi;
• Participă la organizarea unui eveniment de implicare civică, în parteneriat cu cel puţin o altă organizaţie din
comunitate;
• Participă la organizarea unei campanii de lobby şi advocacy, pentru soluţionarea unei probleme identificate la nivel local/naţional;
• Susţine un atelier pentru membrii CL în domeniul participării publice, prezentând cel puţin una dintre metodele de implicare civică.
Împărtăşire
• Organizează şi promovează o campanie publică pentru susţinerea unei cauze sau soluţionarea unei probleme (la nivel local sau naţional);• Susţine cel puţin două sesiuni de formare în participare publică, atât pentru membrii CL/CU, cât şi pentru persoane din afara organizaţiei;
• Susţine un atelier de implicare civică în cadrul unui camp naţional;
• Organizează o campanie de consultare civică în privinţa unei probleme identificate la nivel de comunitate.